Het CanMeds model

 Het vigerende Beroepsprofiel mondhygiënist beschrijft de competenties waar je als mondhygiënist aan dient te voldoen en deze vormen de basis voor de beoordeling van deskundigheidsbevorderende activiteiten. Bij de beschrijving van de competenties is gekozen voor de ordening in zeven ‘competentiegebieden’, gebaseerd op het CanMeds Model. Het model ziet toe op verdieping en verbreding van de hedendaagse zorgprofessional, volgens de Canadese methodiek van bij -en nascholing van de zorgprofessional.

Het CanMeds Model

Het model kent zeven competentiegebieden, namelijk:

  1. Vakinhoudelijk handelen
    2.  Communicatie
    3.  Samenwerking
    4.  Kennis en wetenschap
    5.  Maatschappelijk handelen
    6.  Organisatie
    7.  Professionaliteit

De competentiegebieden zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, waarbij vakinhoudelijk handelen centraal staat.

In de Beoordelingsregeling Kwaliteitsregister Mondhygiënisten norm 2025 wordt per competentiegebied de kennis, vaardigheden en attitude beschreven. Daarna volgt een overzicht van de deskundigheidsbevorderende activiteiten die binnen dat competentiegebied thuishoren. Per activiteit is de definitie, het aantal registratiepunten, een geldend minimum/maximum en de benodigde bewijslast inzichtelijk gemaakt.

Mondzorg-punten worden toegekend aan activiteiten binnen de competentie ‘Vakinhoudelijk handelen’, al dan niet verrijkt met ‘Kennis en wetenschap’ of ‘Communicatie’. Indien van toepassing, herken je deze activiteiten aan het Mondzorg-logo.

Activiteiten binnen de overige competentiegebieden worden met KRM-punten gewaardeerd.

 

Vakinhoudelijk handelen

Mondzorg

Betreft

  • Mondzorgkundige kennis
  • Adequate manuele vaardigheden
  • Toepassen van mondzorgkundige behandelingen
  • Effectieve en ethisch verantwoorde patiëntenzorg
  • Anamnese
  • Diagnostiek
  • Mondonderzoek
  • Patiëntgericht behandelplan opstellen en uitvoeren
  • Röntgen

Puntentoekenning bij:

  • Vakinhoudelijke scholingen
  • Vakoverstijgende activiteiten

Communicatie

Betreft

  • Adequaat communiceren van mondzorgkundig beleid naar patiënt en andere professionals in de (mond)zorg.
  • Beheersing van de Nederlandse taal
  • Verslaglegging, dossiervorming en patiënten casuïstiek
  • Gesprekstechnieken
  • Gedrag beïnvloeden
  • Patiënten inlichten over mondzorg en dienstverlening

Puntentoekenning bij:

  • Scholingen ter bevordering van de beroepsrelateerde, communicatieve kennis,  vaardigheden en attitude
  • DISC-training
  • Motivational Interviewing-training

Samenwerking

Betreft

  • Afstemming met andere professionals
  • Doorverwijzen en informatieoverdracht
  • Kennis en informatie delen
  • Effectieve bijdrage leveren aan intercollegiaal overleg
  • Effectieve interdisciplinaire samenwerking en ketenzorg

Puntentoekenning bij:

  • Scholingen in het kader van (beroepsgerelateerde) samenwerking
  • Deelname aan een ICO-groep
  • Collegiale intervisie

Kennis en wetenschap

Betreft

  • Mondzorgkundige informatie kritisch beschouwen
  • Onderzoeksvaardigheden
  • Evidence-based handelen
  • Participeren in wetenschappelijk onderzoek
  • Ontwikkelen en verbreden van wetenschappelijke vakkennis
  • Ontwikkelen van kwaliteitsinstrumenten
  • Ontwikkelen van protocollen en richtlijnen

Puntentoekenning bij:

  • Scholing in kennis en wetenschap
  • Scholing Evidence Based Practice
  • Participeren in wetenschappelijk onderzoek
  • Richtlijnontwikkeling
  • Vakpublicatie
  • Scholing geven
  • Wetenschappelijke publicatie
  • Promoveren
  • Masteropleiding

 

Maatschappelijk handelen

Betreft

  • Patiëntveiligheid
  • Verantwoord gebruik van autoriteit en invloed
  • Preventief beleid ontplooien
  • Het optreden als belangenbehartiger van patiënten(groepen)

Puntentoekenning bij:

  • Scholingen m.b.t. patiëntveiligheid
  • BHV/BLS/AED
  • Ontwikkelen van publieksartikelen
  • Deelname aan maatschappelijke projecten
  • Maatschappelijke mondzorgprojecten
  • Vrijwilligerswerk in het buitenland

Organisatie

Betreft

  • Infectiebeheersing, milieu-en stralingsbescherming, veiligheid en traceerbaarheid
  • Tijdmanagement
  • Effectief en doelmatig werken
  • Optimaal gebruik van ICT
  • Verantwoorde besteding van beschikbare middelen
  • Betrokkenheid bij beroep gerelateerde werkgroepen/ commissies/ bestuur
  • Praktijkmanagement

Puntentoekenning bij:

  • Scholingen m.b.t. vak gerelateerd management en organisatie
  • ALV (van de NVM of andere wetenschappelijke vereniging in de Mondzorg)
  • Bestuurlijk werk
  • Commissiewerk
  • ICO-begeleider
  • Moderatorschap

Professionaliteit

Betreft

  • Werken aan kwaliteit dmv kwaliteitssystemen
  • Visitaties en audits
  • Beroepsethiek
  • Innoveren
  • Methodisch begeleiden van stagiaires Mondzorgkunde

Puntentoekenning bij:

  • Scholingen op het gebied van  professionaliteit ter bevordering van het beroep.
  • Opstellen van kwaliteitsjaarverslag
  • Visitatie en audits
  • Implementeren van kwaliteitsmanagementsysteem
  • Patiëntervaringen ophalen
  • Professioneel Ontwikkel Plan
  • Stagebegeleiding